søndag 11. juli 2010

Sommerens prosjekt: å hekle

Jeg har lenge hatt lyst til å lære meg å hekle. Men har inntil nå ikke tatt meg tid til å lære det...

Nå står ferien snart for tur, og da er det fint å ha med litt å gjøre på evt regnfulle dager. For mange år siden fikk jeg denne boken av min mor, inntil nå har den står rimelig urørt i hylla mi. Men nå har jeg tatt den fram, tørket støv av den og funnet fram litt restegarn.

Som dere ser ble de første forsøkene ikke så veldig vellykkede! Meningen var å hekle sekskanter, hi, hi.
 

Men øvelse gjør mester, og nå har jeg knekt heklekoden!! Jippi!
Inntil nå har det blitt hele 5 sekskanter, så får vi se etterhvert om det blir et dukkevogn teppe eller noe større:)
 

Og så måtte jeg jo sy en liten stoffpose til å ha heklesakene i:)
 
Posted by Picasa

Fortsettelse følger...

15 kommentarer:

  1. Å mestre noe nyt er gøy! Jeg satte meg ned med en hekleskole fra Norsk Ukeblad en sommer for noen år siden og satte i gang. Etterhvert fikk jeg det ganske bra til. Lykke til med prosjektet.

    SvarSlett
  2. oi skal si :) gøy å knekke koden :) husker når jeg gjorde det selv, da ble liksom alt så enkelt ;)
    lurt med etui til hekle nålene, jeg har dem litt her og litt der, funker det også, hvis ikke så kjøper jeg bare en ny! hihi..
    ha en flott søndag, og lykke til med flere hexagoner, blir gøy å se hvor stort det blir da, fargene var iallfall nydelige!

    SvarSlett
  3. Så gøy! Har fra tid til annen prøvd meg på hekling, men greier ikke helt å bli venn med heklenålen. Det ser derimot ut somom dere har blitt venner for de sekskantene var jo helt supre! Og nydelige farger:) God ferie!

    SvarSlett
  4. Rigtig god fornøjelse - det er bare så hyggeligt at hækle! :-)
    Kh Louise

    SvarSlett
  5. Oi oi, dette er nok noe du helt sikkert kommer til å bli en reser på!
    Alltid spennende å prøve seg på noe nytt.
    Gleder meg til å følge med på fortsettelsen på hekle prosjektet.
    Hekling er jo egentlig kjempe moro og det er jo bare fantasien som stopper hva en kan lage.
    Fortsatt god sommer:-)

    SvarSlett
  6. Hei Siri
    Så dyktig du har vært som har lært deg sekskanter!! Det er mitt mål en gang også, for jeg kan bare hekle disse bestemorrutene men de kan jeg i tilegg til gangs. Er sikker på at jeg kan hekle de i søvne, hi..hi..
    Man blir litt mett av de etterhvert liksom, og nå synes jeg for eksempel disse sekskantede lappene er mye mye mer spennende.
    Likte også godt din kvadratiske "rundputevariant". Herlige fargekombiansjoner!
    Her regner det og er en ganske grå dag i hvertfall utendørs. Pc`en min er til reperasjon og det er vanskelig å få blogget for tiden. Nå låner jeg mannen mins jobbmaskin med bergensede muligheter.
    Så gøy med bloggtreff forresten!
    Ha en fin sommerdag der i nord!
    Klem fra kaspara

    SvarSlett
  7. Så gøy og prøve seg på noe nytt:D Gleder meg til å se de fine sekskantene sydd sammen til slutt:)Og stoffposen roper sommer og sol, herlig!!

    SvarSlett
  8. Så flink! Den syposen var også helt nydelig!!

    SvarSlett
  9. Nina`s blogg *super-lille*11. juli 2010 kl. 21:29

    Moro å lære noe nytt :)
    Jeg har alltid ønsket å kunne strikke,
    men jeg har så langt ikke lyktes, hehe...

    Så får vi se hva tiden bringer :)

    Klem

    SvarSlett
  10. Jeg er heilt imponert! Trur aldri jeg skal prøve meg på hekling, det er iallfall alt for mye for meg... Men jeg har visst også sagt at jeg aldri skulle ha symaskin, men plutselig en dag, 34 år gammel, var det "noe som stakk meg" og jeg blei heilt hekta. Det går jo bedre og bedre. Nå har jeg to symaskiner og ønsker meg en til...

    Stå på Siri, du er jo kjempeflink! God sommerferie, og sist men ikke minst, herlig pose til heklesakene.

    SvarSlett
  11. Lycka till! Det ser ju hur fint ut som helst. (Jag har bara fått ihop 15 rutor, och det blir det ingen filt av;))

    SvarSlett
  12. Hej Siri! Det är roligt att virka, det är lite som terapi för mig och gör det om kvällarna. Så fina saker du sytt den senaste tiden. Ja, för min del har jag varit ifrån bloggvärlden ett tag men tittar gärna in lite då och då i de bloggar jag följer. Allt är bra med mig, nu är det lite semester och vila med mycket värme, nästan lite för varmt för min smak. Praktiken går bra och jag trivs jättebra. Att få jobba med kläder varje dag och följa plagg från idé till färdig produkt är en dröm för mig och vet att jag valt rätt inriktning och framför allt rätt bransch. Hoppas att allt är bra med dig och din familj Siri? Såg att du träffat en från bloggvärlden, det måste varit superspännande! Hoppas du får några riktigt fina sommardagar! /Petra

    SvarSlett
  13. Tusen takk alle sammen! Kjenner at det er lett å bli hektet på hekling, nå som jeg får det til:)

    Må nok kjøpe noen garn nøster til, så jeg er sikker på at jeg har nok til ferien:)

    Og Petra, så deilig at du liker det du gjør, det må jo være drømmen:) Kos deg med ferie og varme!

    SvarSlett
  14. Hei Siri !! Det er så gøy med hekling. Jeg lærte meg først å hekle ved juletider, så det er aldri for sent. Holder akkurat på med en vest, men som sagt går ting litt senere om sommeren.
    Klem

    SvarSlett
  15. Hei! Såå fine de "blomstene" ble!!! Dersom du ikke vet hva du skal bruke dem til kan et lite tips være å feste dem til en kjole eller skjørt? Det har jeg gjort flere ganger - blir veldig pent! Flink til å sy er du også! Hiver meg på som følger, jeg!
    Hilsen en hobbysyerske!

    SvarSlett